• Over Langlaufen

  • Wat is langlaufen?

    Langlaufen is jezelf op langlaufski’s voortbewegen in de sneeuw. Hiervoor zijn twee technieken: klassiek en skating.
    Bij de klassieke techniek ‘loop’ je als het ware in de loipe. Met stokken ondersteun je de afzetbeweging van je benen waardoor je gaat glijden. Dit is de diagonaalpas. Als je gaat skaten zet je zijwaarts af, te vergelijken met schaatsen.

     

    Op elk niveau
    Langlaufen kan je op elk niveau doen. Belangrijk is dat je er plezier in hebt en geniet van de omgeving en uiteindelijk bij die appeltaart komt!


    Langlaufen is voor iedereen
    De leden van de langlaufvereniging Gouda hebben veel antwoorden op de vraag: wat is langlaufen? Zo maar een greep: 'winnen', 'conditie trainen', 'tochten maken', 'van het landschap genieten', 'lekker in de sneeuw', 'gezellig samen op pad' , 'gezond', 'bewegen voor jong en oud'. Bij de langlaufvereniging Gouda kan het allemaal.

  • Klassieke techniek

    Bij de klassieke techniek ‘loop’ je als het ware in de loipe. Met stokken ondersteun je de afzetbeweging van je benen waardoor je gaat glijden. Dit is de diagonaalpas. 

     

    De ski's
    We gebruiken ski’s die ongeveer 10 cm langer zijn dan de gebruiker. Beginners starten vaak met schubbenski’s. De schubben zorgen ervoor dat je goed kunt afzetten en beter vooruit komt. Gevorderden krijgen gladde ski’s waarop je technisch wel beter moet afzetten, maar je beter glijdt in de afdaling. Overleg met de trainer wat je nodig hebt!

    Stokken komen tot onder de oksel. Schoenen zitten comfortabel.  

     

    Techniek
    Langlaufen is een technische sport. Hoe beter je het afzetmoment kunt vinden en je houding naar voren gericht krijgt, hoe sneller je vooruitkomt. Daarnaast is het belangrijk dat je goed af kunt dalen, wat toch de beloning moet zijn van het naar boven lopen!

  • Skating techniek

    Als je gaat skaten zet je zijwaarts af, te vergelijken met schaatsen. Hier speelt evenwicht een grote rol. Goed met het gewicht van het ene been op het andere 'overkomen' en zorgen dat de ski eerst plat op de grond staat en daarna gekanteld wordt zodat je kunt afzetten. De armbeweging ondersteunt de beweging. Meestal één armafzet met beide armen op twee beenafzetten. 

     

    De ski's
    Bij skating, freestyle, gebruik je ski’s die ongeveer 10 cm korter zijn dan je lichaamslengte. Skatingski’s zijn glad en hebben een scherpe zijkant waarmee je goed kunt afzetten. We gebruiken speciale skatingschoenen. Stokken komen tot schouderhoogte.

     

    Techniek
    Meestal zet je met beide stokken tegelijk af waarbij je romp actief meedoet in de beweging. Vaak doe je één armafzet op twee beenafzetten. Naast het schaatsen leer je ook omhoog lopen. Hierbij is het zaak dat je blijft glijden. De stokinzet verandert in de klimpas: één stok vóór en één stok achter zodat je kunt trekken en duwen. Ook de dubbelstoktechniek wordt gebruikt in het skaten. 

     

    Van skating naar rolski

    Heb je de cursus gedaan en ben je lid? Dan kan je meedoen met de marathontrainingen op zaterdag in de winter en met de rolskitochten op woensdagavond in het zomerseizoen.

  • Baan 5
  • De langlaufvereniging organiseert 3 maal per jaar een open dag waarop je een proefles kunt volgen. De les is bedoeld als korte kennismaking, om te proeven of langlaufen iets voor je is en hoe de baan aanvoelt.

    Proefles

  • Langlaufen 9
  • Een cursus bestaat uit vijf lessen van een uur. Een clinic bestaat uit één les van twee uur.

    Elke les begint met een warming-up en eindigt met een cooling-down. Daarbij is er aandacht voor enkele kracht- en evenwichtsoefeningen.

     

    De lessen zijn steeds op hetzelfde tijdstip in vijf opeenvolgende weken. Je hebt zo veel mogelijk dezelfde instructeur. De groepen bestaan uit 5 tot 8 cursisten. In enkele gevallen kan de groep groter of kleiner zijn. Bij de lessen kan de instructeur gebruik maken van video-analyse.
    Voor zover mogelijk kan je bij verhindering in overleg met je trainer een inhaalles afspreken.

     

    De langlauflessen gaan altijd door, ongeacht de weersomstandigheden. Alleen weersomstandigheden waarbij de baan niet bereikbaar is (zoals bij ijzel) vormen hierop een uitzondering. Bij onweer worden de lessen stilgelegd.

     

    De langlauflessen worden gegeven op een kunststofbaan. Daarom zijn handschoenen noodzakelijk ter bescherming van je handen bij een eventuele valpartij. Wij adviseren vrijetijdskleding die makkelijk zit en die tegen een stootje kan. Kniebeschermers kunnen ook fijn zijn.

     

    Na afloop van de laatste langlaufles bespreekt de instructeur jouw vorderingen. Daarbij hoort een advies voor een eventuele volgende cursus. Nogmaals dezelfde cursus doen of een stapje moeilijker.

     

    Nieuw: specials met videoanalyse
    Wij gaan starten met specials: een les van twee uur die in het teken staat van één techniek waarbij je bewegingen een aantal keren worden gefilmd en geanalyseerd op een groot tv-scherm. Zo zie je snel wat je kunt verbeteren. Je krijgt dan tips en gaat weer oefenen. De specials zijn vooral ontwikkeld voor de gevorderde langlaufer die de puntjes op de i wil zetten. Je kunt een special volgen in klassieke techniek (diagonaalpas op vlak en stijgend terrein), dubbelstok en afdalingen. Heb je belangstelling voor een special, mail dan naar secretaris@langlauf.nl
    Je krijgt dan bericht wanneer de special plaatsvindt.

  • grote header 20
  • Wij bieden cursussen op verschillende niveaus, voor leden en niet-leden. Daarnaast kan je als lid meedoen met trainingen waarbij je je vaardigheden blijft verbeteren en ook aan jeconditie werkt. En voor als je meer wilt doen zijn er ook speciale marathontrainingen. Je hebt minimaal het niveau van de B-les nodig om mee te kunnen doen.

     

    • Trainingen op B- en C-niveau (op zondag)
    • Conditietraining (woensdagavond)
    • Marathontraining (zaterdagmiddag)

     

    Masters en techniektraining
    De trainingen op zondag duren één uur. Hier oefen je op je eigen niveau de technieken die je nodig hebt in de sneeuw. Altijd de diagonaalpas, want dat is de basis van het langlaufen. Daarnaast oefen je de stijgtechniek en afdalen, remmen, bochten, stapbochten. Je krijgt technische aanwijzingen maar er wordt weinig stil gestaan. Daardoor wordt je conditie ook beter!

     

    Conditietraining
    Tijdens de conditietraining op woensdagavond krijg je opdrachten die een aantal minuten (van 5 tot 20) kunnen duren. Zo ga je de hele baan over en maak je gebruik van alle heuvels en loipes. De trainingen worden steeds intensiever zodat je aan het eind van het seizoen klaar bent voor een korte marathon.

     

    Marathontraining
    De marathontraining op zaterdagmiddag bereidt je voor op een lange marathon. Deze training is niet alleen op de baan maar er wordt ook gerolskied, gefietst, genordicsport. Zo train je je duurvermogen en sportspecifieke bewegingen die je nodig hebt tijdens een lange marathon. 

    Kom gerust eens kijken of het wat voor je is!